Napjainkban mr nem jelennek meg olyan jtkok, melyek mfajt
teremtenek – az vtizedek sorn kialakult mfajok kztt teljesggel j
koncepcij jtkot klteni mr nemigen lehet. Azonban nagy ritkn megtrtnik
az, hogy valamely csapat olyan jtkot hoz ltra, melyhez hasonl mg nem jelent
meg korbban. Ilyen jtkot alkotott Will Wright is, melyet nemes egyszersggel
csak „The Sims” nvre keresztelt. A nagy npi legenda szerint az EA vezetsge
tlzottan nem lelkesedett a „Sim” opus jabb tagjrt, nemhogy nagy jvt nem
prognosztizltak neki, hanem egyenesen bukst – hiszen ki akarna egy olyan
jtkkal jtszani, melyben tlagembereket irnythatunk egy tlagvilgban? A
vlasz mindenkit, mg magukat a fejleszket is meglepte: millikat. A Sims s
kiegszti megdntttek minden PC-s eladsi rekordot, gy a msodik rsz tokjn
mr ott bszklkedik a „Minden idk No. 1 PC-s jtka” felirat – br persze az
eladsok s a kvalits napjaink PC-s jtkvilgban nem mindig jrnak kz a
kzben. A Sims 2 ott folytatja, ahol az elz rsz kiegszti befejeztk,
termszetesen szebb/jobb/nagyobb verziban. A Maxis fejleszti dzkodtak a
radiklis vltozsoktl, vilgmegvlt tletektl, gy a msodik felvons
elegyti az elz rszeket, s kicsit finomt rajtuk. Feladatunk sem vltozott
az els rszhez kpest: most is egy vagy tbb simet kommandrozhatunk keresztl
az let rgs tjn, szembeslvn mindazokkal a problmkkal, amikkel mi,
egyszer halandk is tallkozunk nap mint nap, s azokkal is, melyeket maximum a
filmekben lthatunk.
j jtk esetn vlaszthatunk hrom elre elksztett
vros kzl, avagy tetszs szerint krelhatunk neknk tetsz teleplst is, s
ugyan ez vonatkozik a karakterekre is. Amennyiben j karakter ltrehozsa
mellett dntnk, gy megnylik a lehetsg elttnk, hogy j simnket
aprlkosan megtervezzk. Lehetsgeink ha nem is korltlanok, de az
extrmitsokon kvl szinte minden ignyt kielgtenek, szmtalanfle simet
kszthetnk el.
A telkek megvsrlsnak, a hz megvtelnek vagy felptsnek,
majd berendezsnek rendszere nem sokat vltozott, mindssze pr knyelmi
funkcival toldottk meg a mr eredetileg is jl kezelhet rendszert. Szmos
dekorci, berendezsi trgy kzl vlaszthatunk, fknt, ha kell mennyisg
pnzmag ll rendelkezsnkre. A fejlesztk rezheten nem erltettk meg magukat
ezen a tren sem, a klnfle berendezsek, dekorcik mennyisge ppen elg, de
ez nem baj, hiszen mint az vrhat volt, mr most is rengeteg klnfle
kiegsztt lehet letlteni a netrl. (Nem is beszlve a jv v mrciusra
tervezett els kiegszt lemezre, melyet ki tudja, ez alkalommal hny fog mg
kvetni. – Dino)
A pnzkereset legfbb mdja a munka, mely – min fjdalom
– peonjaink letnek szerves rszt kpezi, s mint ilyenre, napjukbl szmos
rt kell rldozni. Az els rszhez hasonlan itt is gyelnnk kell r, hogy
simnk egynisgnek megfelel munkt vlasszunk, ellenkez esetben egyrszt nem
fogja magt jl rezni, msrszt pedig aligha lesz kpes fnyes karriert
pteni.
A nap teljessggel meglep mdon 24 rbl ll, a jtkbeli
percek a valsgban msodpercnek felelnek meg. Br ez elsre nem hangzik
vszesen, a gyakorlatban nagyon sokszor talltam gy, hogy egyszeren nem jut
idm arra, hogy simem virtulis lett viszonylag rendezett tegyem, egyen,
igyon, trsasgi letet ljen, legyen bartja/bartnje, hobbija, munkja, s
mellesleg azrt hbe-hba aludjon is.
Simjeink szksgleteit, vgyait szmos kijelzn s kpen
kvethetjk figyelemmel, ezekre tovbbra is rdemes figyelni. A vgyak kztt
vannak ersebbek, melyek voltakppen addig fennllnak, amg nem teljeslnek
(ezekrt sokkal tbb rmpont jr), s egyszer napi lmok, melyek naponta
vltoznak. Akrcsak simnk reakciit, vgyait is meghatrozza a jelleme, s a
krnyezeti hatsok, gy pldul egy visszahzd karakter vgyai kztt
rtelemszeren nem nagyon szerepel a tmegszex opci. A trsasgi let, csald,
bartok, szeretk viszonyban jelents vltozs nem trtnt, minden maradt a
maga pici-puha kntsben.
A Sims 2 egyetlen lnyeges jtsa az j 3D-s motor, mely sz
szerint j dimenziba helyezi a jtklmnyt, s egyszersmind feledteti velnk
azt, hogy a program ezen kvl egyetlen igazn lnyeges jtst sem tartalmaz. A
motort egyrtelmen a bels terek s a karakterek megjelentsre fejlesztettk,
gy madrtvlatbl szemllvn vrosunkat nem tlzottan pletes ltvnnyal
szembeslhetnk. A karakterek megjelentse szp, akrcsak a bels terek, de
termszetesen nem vetekedhet napjaink legfejlettebb motorjainak
rszletgazdagsgval, a legjobb sz r a hangulatos. Mindennek megvan az ra is,
fknt a grafikus engine optimalizlatlansga miatt, gy amennyiben nagyobb
felbontsban s rszletessggel akarunk jtszani, gy elkl egy 2 GHz krli
proci a hozz dukl videokrtyval egytt.
A hangok s a zene most is hangulatosra sikeredett, a
simek ugyanazt a bjos halandzsanyelvet beszlik mint ezt megelzen. A zennl
kivlaszthatjuk a stlust s a szmokat is, ezek mennyisge ugyan hagy nmi
kvnnivalt maga utn, a Maxis kicsit nagyobb hangslyt is fektethetett volna
erre a rszre.
Tolsztoj sszessel veteked nagysg cikket lehetne rni a Sims
2-rl, annak minden apr momentumrl, de nem teszem. Nem teszem, mert ebben az
esetben jszervel bemsolhatnm a magazinban eddig megjelent Sims-es cikket,
ami nem lenne tlzottan rtelmes dolog. A Sims 2 ugyanis nagyon csekly
innovcival rendelkezik, azok nagy rsze is csupn a knyelmet szolglja, az
egyedli igazi jts az j motor – de krdem n: 2004 vgn ritulis rmtncot
kellene jrnom azrt, mert egy jtk folytatsa mr kihasznlja a hrom dimenzi
nyjtotta lehetsgeket? Aligha.
A Sims 2 j jtk, mint ahogy az eld s annak szmtalan
kiegsztje is az volt. De nem tbb annl, s nmi tlzssal azt llthatom,
hogy megvtelvel megkapjuk a Simset s kiegsztit, szebb klsben, s
felhasznlbartabb formban. Affle 2.0-s verzi a msodik rsznek
aposztroflt Sims 2, mely mindezek ellenre ktelez darab a rajongknak, s a
sorozattal csak most ismerkedknek egyarnt, de igazi elrelpst senki se
vrjon tle.
PcDome |